Bubbels!

Niet de bubbels op de beurs, maar die in je glas. Het is namelijk 31 december. En nou ga ik je niet vertellen over de smaak van de diverse Champagnes, dat is niet helemaal mijn kopje thee. Daarvoor volg je het best wijn.fluencer op Instagram (echt een aanrader!). Ik kijk vandaag naar het bekendste bedrijf dat Champagne verkoopt. Moët & Chandon 🍾.

Moët heeft een Moat

In het dagelijks leven drinken we wijn van <€5. Voor de liefhebber of voor gelegenheden geven we €5 – €10 uit. Meer dan €10 doen we doorgaans niet. Tot we Champagne gaan drinken… Dan betalen we makkelijk meer dan €40.

Gister was ik bij de lokale slijter voor een flesje. Hij adviseert allerlei Champagne van kleine huizen. Die smaken namelijk beter dan de die van de grote merken. Of de mousserende wijnen uit andere landen of streken. Die zijn vaak minstens zo goed als de gemiddelde champagne, maar dan goedkoper. Het schap stond echter vol met flessen Moët. De slijter enigzins teleurgesteld: “dit is nou eenmaal wat mensen willen”. En daarmee betalen we een meerprijs voor het merk. We zijn bereid om daar €40-€80 voor uit te geven. Een gelijkwaardig alternatief kost €15. Nu valt over smaak niet te twisten, dus ieder kan zo zijn eigen voorkeur hebben. Maar dat we ook voor merk en de beleving betalen is voor mij wel duidelijk. Moët heeft dus een moat. Geen hele grote wat mij betreft, maar wel één die al heel lang bestaat en ook niet zomaar verdwijnt.

LVMH

Achter een sterk merk staat altijd een slim bedrijf dat in staat is het sterke merk te bouwen en te behouden. Bij Moët is dat Louis Vuitton Moët Hennessy, ofwel LVMH. LVMH heeft de afgelopen 10 jaar de omzet met ruim 20% per jaar laten groeien. En ook de winst is met ruim 10% per jaar gestegen. Blijkbaar doen ze iets goed…

Wat verkopen ze nog meer? Dom Pérignon, Veuve Clicquot en Mercier. Nog meer dure bubbels dus 🥂. Glenmorangie, voor de whiskey liefhebber. Uit eigen ervaring; super lekker! Verder is er Hennessy voor de cognac drinker. En allerlei andere dranken, die wellicht wat minder bekend zijn.

De volgende categorie is fashion. Van alles uit de high-end markt. Fendi, Dior, Givenchy, Kenzo, etc. Ik heb er niet zoveel mee, maar genoeg mensen wel. Het zijn producten waar je een premie betaald voor het merk. Van deze merken hebben ze ook de parfums en cosmetica. Ook ontbreken de horloges niet van bijvoorbeeld Hublot of Tag Heuer.

Kortom, LVMH verkoopt allerlei premium en luxe producten die je niet nodig hebt, maar wel heel graag wil hebben 😎.

Prestaties van het bedrijf

Wat opvalt is de hoge marge, ca. 26% operating margin. Daar moet nog wat interest en taxes vanaf, maar het businessmodel lijkt sterk. Op het coronajaar 2020 na laat LVMH structureel omzet- en winstgroei zien. Ook voor de komende jaren lijkt dat het geval als ik op de analisten af ga. Ik zie niet zoveel reden waarom dat niet het geval gaat zijn. Er ligt nog een enorme potentie in de opkomende middenklasse in Azië. Ook het genereren van cash gaat LVMH goed af, doorgaans ongeveer gelijke trend met de winstcijfers.

Als we een beetje verder inzoomen zien we een gigantische bruto marge. Van elke euro omzet blijft bijna 70% marge over. Slechts iets meer dan 30% zijn dus kosten voor het product zelf. Interessant is het dat daarna ook ca. 30% naar marketing gaat. Ik kan mij geen bedrijf bedenken dat zoveel geld uitgeeft aan marketing. Het is wel duidelijk dat ik de lokale slijter hier wel een beetje gelijk moet geven. Bij Moët betaal je toch een beetje voor de gebakken lucht.

Maar dat is niet erg. Het zegt iets over de kracht en het businessmodel van LVMH. Ik kijk als belegger niet naar LVMH als een producent van luxe producten, maar naar een slimme marketing machine.

Dat wat begon met zin in een glaasje bubbels, begint inmiddels op een fundamentele analyse te lijken…

LVMH is duur

Hoe kan het ook anders… Een eerste blik op de waardering maakt mij niet direct heel enthousiast. Een free cash flow per aandeel dat van €24 in 2022 stijgt naar ca. €28 in 2025. En daarna waarschijnlijk gestaag door stijgt. Met dat scenario kom ik op een fair value van ca. €425. Misschien zijn de inschattingen conservatief en zit er nog wat meer in het vat. We nemen een optimistische prognose waarbij ik nauwelijks toekomstige dips meerekenen en de groeivoet boven de doelen van het eigen management stel. Dan kom ik op een fair value van €620.

In deze fair values zit natuurlijk nog een ruime marge. Ik heb het aandeel nog niet lang genoeg gevolgd en geanalyseerd om er één fair value op te plakken. Maar met een koers van €731 ben ik nog niet zo heel erg bereid om er veel tijd in te stoppen. Mijn interesse in LVMH is wel gewekt, dus een plek op mijn watchlist zit er wel in.

Maar kunnen we het nu weer over Champagne hebben…

Doen we. Is LVMH nou een belegging in de Champagne en wijn business? Niet echt. Ongeveer 4% van de omzet halen ze uit dit segment. LVMH is een bedrijf met een grote gespreide portefeuille aan merken, of houses zoals ze het zelf zeggen.

Voor de bubbels houd ik het dus even bij het beoordelen van het product zelf. Nou ja, beoordelen… Ik drink het en dan vind ik het waarschijnlijk gewoon lekker 😉.

Tot slot

Ik wens iedereen een super fijne jaarwisseling. Laten we knallend het nieuwe jaar ingaan en een grote strik om het afgelopen jaar doen. Om het af te sluiten en op weg te gaan naar een beter 2022 of hopelijk om het af te sluiten als een fantastisch 2021.

Ik wens je alle geluk, liefde en gezondheid in 2022.

Vragen? Stel ze via Instagram.
https://www.instagram.com/dennisemmelkamp/

Last but not least… Dit artikel is een kijkje in mijn brein. Ik deel namelijk mijn overwegingen en acties. Het is geen advies of aanbeveling. Maak vooral je eigen afwegingen.

Mijn actuele portefeuille kan je volgen via: https://beta.portfoliodividendtracker.com/p/JtnSovpfSBJZogE0

Tot volgende week! In het nieuwe jaar!