Niet meer printen, ondertekenen en scannen. Je leest mijn analyse van DocuSign. Deze week deel één en volgende week gaan we verder met het waarderen van deze groeier.
Vorige week deelde ik al dat ik een positie heb genomen in DocuSign, zie Transactie Mania!.
Kantoorproblemen
Wat is nou het businessmodel van DocuSign waar ik zo enthousiast over ben. Laat ik je meenemen in ‘just another day in the office’ bij een gemiddeld bedrijf van grote omvang.
We willen zaken doen
Medewerker Arno wil graag zaken doen met bedrijf X. Arno moet langs Bas van inkoop voor de voorwaarden en het proces. Ook nog even langs Evelyn van juridische zaken om het goed dicht te timmeren conform de standaard eisen van de organisatie. Hard werken en vooral samenwerken, maar yes! de eerste versie is klaar en kan getekend worden.
Ow nee toch niet… Manager Bart van afdeling ‘hoog in de toren’ had ook betrokken moeten worden. Die gaat namelijk over de financiën. Geeft niet, wel een weekje vertraging. Bedankt Bart.
Een paar voorwaarden worden toegevoegd zodat ook de de financiële risico’s eruit zijn. Mooi! Tekenen maar. De documenten gaan naar bedrijf X. En die vind de wijzigingen een beetje spannend. Dus manager Anja doet het ook daar even naar de interne adviseurs. Hier en daar nog wat printen en opmerkingen plaatsen. De verzamel-medewerker Gerrit van bedrijf X heeft nog niet alle reacties binnen. Even een reminder naar de jurist Barry. Geeft niet, wel een weekje vertraging. Bedankt Barry.
Medewerker Arno gaat naar de tekenbevoegde in zijn organisatie, dat is manager Paul. Paul moet alleen 10 documenten per week tekenen naast zijn drukke baan. Paul heeft ondersteuning van medewerker Joke, die verzamelt alles. En niet alleen verzamelen, ook even intern checken of de juiste stakeholders betrokken zijn en akkoord zijn. Weekje vertraging…
Helaas zijn nog niet alle akkoorden binnen. Sjaak reageert niet, die is namelijk uit dienst. Wie zijn opvolger is voor de rol van akkoordgever is niet duidelijk. Joke gaat het uitzoeken. Weekje… Zucht…
We zijn eruit
Allright, nu zijn we zover… Iedereen geïrriteerd, maar akkoord. En daar ging het om. Tekenen maar. Eerst even printen, in het tekenbakje, even wachten, tekenen, terug in het tekenbakje, scannen, mailen naar bedrijf x, printen, in het tekenbakje, even wachten, tekenen, terug in het tekenbakje, scannen en terug mailen. Fluitje van een cent.
We gaan zaken doen
Gaat super lekker. Alleen krijgt Jan een discussie met Frits van bedrijf X over de voorwaarde van leveren. Jan stelt voor het contract erbij te pakken en haalt zijn gelijk bij Frits. Maar Frits heeft een andere versie van het contract. Ze gaan op zoek naar het getekende document. Die zou in de mailbox van Paul moeten zitten. Weet je nog? Dat was de manager met de drukke baan en tekenbevoegdheid.
Paul werkt er alleen niet meer. Hij heeft zijn werk overgedragen aan Mariette. Gelukkig… Alleen Mariette is 3 weken op vakantie en Joke kan niet in de mailbox van Mariette. Dan kon bij Paul wel.
Geeft niet, er staat niets in brand en er vallen geen doden. Wel een beetje irritatie en gedoe. Mariette is inmiddels terug van vakantie, fijn. Overeenkomst met bedrijf X? Mariette heeft geen idee! Zat niet bij de overdracht.
Het is niet anders… Jan vraagt aan Frits of hij het getekend contract heeft, want ‘wij’ zijn het kwijt. Frits zoekt zich suf, maar hij heeft alleen de versie die door hun is ondertekend. Je weet wel dat proces met printen, tekenen, terugsturen… Daarin miste terugsturen naar bedrijf X met de onze handtekening.
Maar prima Jan en Frits doen het ermee. Jan heeft gelijk en krijgt de voorwaarde voor levering zoals hij wenst. Het contract loopt inmiddels 2 jaar en Frits ziet dat bedrijf x al twee keer had mogen indexeren. En met de inflatie van tegenwoordig is dat hoognodig! Briefje met aanpassing van de bedragen is onderweg. 8,5% erbij, ineens en met terugwerkende kracht.
Dus Evelyn gaat dat eens even bekijken. Weet je nog? Evelyn van Juridische zaken. En wat blijkt? Geen getekende overeenkomst door beide partijen. Dat moet eerst even rechtgezet. Ga terug naar stap 1.
Einde looptijd
Het contract is voor 3 jaar afgesloten en mag daarna wederzijds opgezegd worden en bedrijf X mag daarna eenzijdig de prijzen aanpassen. En dat doet bedrijf X ook. Nadat ze daar alle contracten hadden doorgelicht zagen ze dat ze hier onnodig geld lieten liggen. We zitten alleen in jaar 6… Gemiste kans.
Arno krijgt een brief van bedrijf X dat de tarieven met 35% omhoog gaan. Arno, inmiddels een ervaren kracht bij de organisatie 😉, schrikt en wil het contract opzeggen. Maar een nieuwe leverancier contracteren en alles weer uitlijnen kost een jaar. Het is dus even slikken… Evelyn, Joke, Jan en Mariette, Bart en Bas kunnen ook niet zoveel meer betekenen. Ze vinden er wel wat van. Interne processen moeten beter uitgelijnd worden. Er moeten eerder signalen komen. Er moet beter centraal geregistreerd worden. En de management bingokaarten vinden hun weg terug naar kantoor.
The End
Er is besloten om twee mensen aan te nemen om aan beter contractbeheer te doen. Jelle en Patrick. Jelle is overspannen geworden en Patrick heeft het druk.
De factuur van bedrijf X is nooit met 35% verhoogd. De aanpassingen in de overeenkomst zijn nooit doorgekomen in het financieel systeem, die koppeling is nooit geautomatiseerd. Owja en Anja van bedrijf X is met pensioen en kon niet overdragen omdat er nog geen vervanger was gevonden.
Conclusie
Werk je in een klein of jong bedrijf dan is bovenstaande waarschijnlijk niet herkenbaar. Werk je in een groot bedrijf en/of een bedrijf dat al wat langer bestaat dan zou je iets moeten herkennen.
We kunnen al deze ‘kantoorproblemen’ oplossen. Ze zijn totaal weg te vagen als we dit hele traject kunnen digitaliseren, automatiseren en verrijken met AI. Dat scheelt tijd en geld. Bovendien denk ik dat alle collega’s uit bovenstaand verhaal minder irritatie gaan hebben. Andere kant van de medaille is dat ze hun baan verliezen 🤷♂️.
Eigenlijk is het dit allemaal een lang verhaal om dit duidelijk te maken:
Het heeft betrekking op meer dan je wellicht denkt:
Dat kan allemaal slimmer, sneller en foutlozer…
Moat van DocuSign
Het digitaal ondertekenen is super handig. Maar echt heel veel moat zit daar niet, het is technisch namelijk niet extreem ingewikkeld. Je zou wel kunnen zeggen dat het volledig juridisch geaccepteerd krijgen in diverse landen van een geautoriseerde digitale handtekening het misschien nog iets lastiger maakt. Maar ook daar word ik niet heel enthousiast van. Het feit dat er een netwerkeffect zit in het gebruik van een digitale handtekeningen zet al iets meer zoden aan de dijk. Als first mover en marktleider (70%) heeft DocuSign een voordeel. Maar dat voordeel kan snel kantelen door Adobe die de markt heeft betreden. Adobe heeft immers extreem veel klanten die al in hun documenten business zitten.
Het Moat kwartje viel voor mij toen ik besefte dat het digitaal ondertekenen slechts 1 puzzelstuk is van een groter geheel. En DocuSign is de enige serieuze speler die daar volledig op inzet. De R&D van DocuSign op dit gebied is ongeëvenaard. De R&D van DocuSign is groter dan de omzet van Adobe op het gebied van digitale handtekeningen.
Ik verwacht dat DocuSign een enorme voorsprong behoud op het gebied van agreements en alles wat daar mee samenhangt. Niet de enige speler, wel de beste. Amazon is ook niet de enige webwinkel, wel de beste.
Strategie
Toch is het digitale handtekeningen deel extreem belangrijk voor DocuSign. Het is namelijk het belangrijkste punt waardoor ze binnen komen bij bedrijven. Het is de “tip of the spear” waarmee ze laagdrempelig een organisatie binnen komen. En vervolgens zorgen ze snel voor een oplossingen en voordelen. Door één onderdeel van het agreement proces te faciliteren op één plek in een organisatie, is DocuSign in staat om langzaam uit te breiden. Binnen de organisatie en door uit te breiden naar andere DocuSign oplossingen. Onderstaand het model in een plaatje.
En dat werkt. Vanaf 2013 groeit het zakelijke klantenbestand met gemiddeld 52% per jaar. En die klanten geven jaarlijks 120% uit ten opzichte van het jaar ervoor.
Ik denk dat het groeitempo nog wel even aanhoudt. Slechts minder dan 10% van alle agreements gaat nog digitaal, er is nog een wereld te winnen. En daarnaast is de markt van de hele life cycle van agreements minstens zo groot. Om het tempo nog een tandje bij te zetten is DocuSign geïntegreerd in veel grote toepassingen. Salesforce, Oracle, SAP, Microsoft, etc. etc.
Tegelijk verbetert de marge en de operationele cash flow jaarlijks. Daarmee kunnen we langzaam wat gaan zeggen over de waardering. We moeten zeker 15 jaar vooruit gaan kijken. We gaan naast omzet, R&D uitgaven voorspellen. Marketing & Sales uitgaven die nodig zijn om de groei te bewerkstelligen. En moeten we iets zinnigs zeggen over hoeveel business DocuSign nog kan toevoegen door het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Al met al best een interessant maar onzeker plaatje. Dat doen we volgende week! De reis naar een fair value van $225.
Tot slot
Mocht je je nog afvragen wat er met de organisatie uit dit artikel is gebeurd… Die hebben alles geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Door de stroomlijning en AI zijn een aantal medewerkers hun baan kwijt geraakt. Bas, Evelyn, Bart, Joke Jelle en Patrick maken het goed. Zij werken nu bij een ander bedrijf en zijn weer elke dag druk met overeenkomsten sluiten, waar ze zo goed in zijn.
En Arno en Jan? Die kunnen nu gewoon hun werk doen en veel geld verdienen voor het bedrijf. Zonder rompslomp en gedoe.
Bedrijf X is inmiddels failliet. Had de zaakjes net niet goed voor elkaar. Zonde.
Ow en Mariette, de manager, die kan eerder met pensioen door de bonussen die inmiddels worden uitgekeerd.
Vragen? Stel ze via Instagram.
https://www.instagram.com/dennisemmelkamp/
Last but not least… Dit artikel is een kijkje in mijn brein. Ik deel namelijk mijn overwegingen en acties. Het is geen advies of aanbeveling. Maak vooral je eigen afwegingen.
Mijn actuele portefeuille kan je volgen via:
https://beta.portfoliodividendtracker.com/p/JtnSovpfSBJZogE0
Tot volgende week!