Afgelopen dinsdag, hier Fair Values Q1 2023, al aangekondigd dat ik aan de vooravond stond van een aantal transacties. Hier de update van mijn transacties met een korte toelichting.
Samengevat
BMW, Alstom, Pinterest en Meta verkleind.
Signify, ASR en Samsung vergroot.
Continental en Anglo American toegevoegd.
BMW
In april 2022 heb ik BMW bijgekocht op € 76,34. Inmiddels is de koers opgelopen tot € 98,62 waardoor het mijn grootste positie is geworden. Met een fair value van € 122 is het niet super goedkoop meer. Daarom heb ik mijn positie terug gebracht naar gemiddelde proporties, van 8% naar 4% van mijn portefeuille.
Alstom
Bij Alstom gaat dezelfde redenatie op. Vorig jaar, in maart 2022, op enorm laag niveau bijgekocht, € 16,58. En inmiddels stond de teller op € 24,73. Ook Alstom was daardoor één van mijn grootste posities. Door een verlaging van de fair value in combinatie met de opgelopen koers een goed argument om af te bouwen. Van 7% naar 5% van mijn portefeuille.
Het begint een beetje eentonig te worden. Maar hier ook hetzelfde verhaal. In mei 2022 bijgekocht op $ 17,99 en nu verkleind op $ 26,46. Bij Pinterest is alleen de fair value nog steeds veel hoger dan de huidige koers. Alleen is de onzekerheid bij Pinterest, wat mij betreft, veel groter dan bij Alstom of BMW. Daarom wil ik niet te veel van dergelijke aandelen als grote positie in mijn portefeuille. Pinterest verkleind van 6% naar iets minder dan 4%.
Meta
De fair value komt in zicht. Het was inmiddels een grote positie geworden omdat ik afgelopen november toevallig voor $ 90 mijn positie had verdubbeld. Achteraf bizar goede timing 😇. Goed….. de redenatie nog een laatste keer….. Grote positie, verlaagde fair value, opgelopen koers en beperkte onderwaardering….. Verkleind van 7% naar 3% voor $ 203,37.
Signify
Halverwege vorig jaar toegevoegd aan mijn portefeuille. En Signify doet het eigenlijk heel goed. Ik krijg steeds meer gevoel bij het bedrijf en hoe de business werkt, ook in deze tijd met economische tegenwind. De koers is de afgelopen maanden wat gezakt en de fair value staat als een huis. Mijn positie was nog relatief klein, daarom verhoogd van 3,5% naar 5%.
ASR
ASR heb ik afgelopen november deels verkocht voor € 44,18. Het was destijds mijn grootste positie met een beperkte onderwaardering. En ik zag kansen in het afgestrafte Airbnb en Meta, dus heb ik met de opbrengst van ASR deze twee aandelen gekocht. Nu zit de wereld er weer anders uit 😁. Meta is extreem opgelopen en ASR is hard gedaald. Ik heb het bijgekocht voor € 36,17 waardoor ASR van 2,5% naar 5% van mijn portefeuille is gegaan.
Samsung
Samsung is wat mij betreft iets te hard afgestraft. Nu het wat slechter gaat met de chipsindustrie koop ik daar graag in bij. Het was een beperkte positie van 3,5%, daar heb ik een klein beetje aan toegevoegd tot 4,5%. Op € 944
Continental
Nieuwe positie! Net als bij Acomo (zie Fair Values Q1 2023) staat Continental ook al 10 jaar op mijn watchlist. Continental is natuurlijk bekend van de banden, maar daarnaast is het een grote toeleverancier voor de auto-industrie. Ik zal in latere updates wat verder ingaan op de fundamentals van Continental. Voor nu deel ik even waarom het 10 jaar heeft geduurd tot Continental in mijn portefeuille is gekomen.
Want tien jaar geleden had ik twijfels over de houdbaarheid van de marges op autobanden. Voor mij zijn autobanden toch een soort commodity en dat zorgt doorgaans voor dunne marges. De Ebitda marge in de Tires divisie was destijds rond de 20%. Best hoog voor een commodity.
Als ik nieuwe banden nodig heb, gaat dat namelijk als volgt:
Meneer van de garage: “Goedemiddag meneer Emmelkamp. De banden zijn aan vervanging toe.”
Ik: “Ok. Tot vanmiddag!”
Maar in de jaren die volgde bleven de marges rond die 20% hangen. “Maarja… China!” Dacht ik in de jaren erop. Goedkope autobanden die op den duur ook in kwaliteit gaan toenemen. Dat gaat de marges van de commodity autobanden wegsnoepen. Maar wat blijkt tot de dag van vandaag? De marges blijven 20%. En ook voor de nieuwe generatie banden die geschikt zijn voor elektrische auto’s heeft Continental weer een voorsprong. Bijna alle bouwers van elektrische auto’s hebben namelijk contracten met Continental om de banden te leveren. (n.b. elektrische auto’s hebben anders soort banden nodig in verband met het gewicht van de auto)
Hoewel mijn logica nog steeds neigt naar het feit dat banden een commodity zijn, spreken de cijfers dat tegen. Niet alleen nu, dat is al 30 jaar zo. In deze aflevering 122. Beleggingsproces sta ik ook stil bij het feit dat je je gedachten of theorieën altijd moet kunnen staven aan data, bewijs, informatie, etc. Kan dat niet, dan moet je je theorie bijstellen. Dat heb ik gedaan.
Mocht jij toevallig in de bandenindustrie werken, dan had je mij dit 10 jaar geleden waarschijnlijk ook wel kunnen uitleggen….. Maarja, ik heb er 10 jaar over gedaan 😁. Ook goed.
Dit is natuurlijk niet de enige afweging om tot de aankoop over te gaan. Ook als toeleverancier van de automotive industrie blijven ze ontwikkelen en hebben ze een sterke positie. Ze maken sinds kort bijvoorbeeld remmen die zonder remvloeistof kunnen. En na het afstoten van het Drivetrain segment ligt de focus veel meer op technologische ontwikkelingen.
Maar goed. Binnenkort schrijf ik wel iets uitgebreider over Continental. Voor nu heb ik het gekocht voor € 66,66 (Nee, niet expres gedaan 🧚♂️). 4% van mijn portefeuille.
Anglo American
Anglo American is een miner van onder andere koper, diamanten, ijzererts, nikkel en platina. Er zijn natuurlijk tal van toepassingen voor al deze grondstoffen. Waarvan veel voor het gebruik in de duurzaamheidsopgave die we hebben. Alleen ook hier gaat het om commodity’s die normaal gesproken niet snel interessant zijn vanuit een business perspectief.
In dit geval kijk ik daar iets anders naar. Het belang van sustainable mining wordt steeds groter. In brede zin, van welzijn voor de omgeving, arbeidsomstandigheden tot aan vervuiling. De moat van dit soort bedrijven zit beperkt in het goed kunnen exploiteren van mijnen. De enorm invloed van duurzaamheid gaat voor dit soort bedrijven een enorm grote rol spelen in de toekomst. Dat effect wordt in mijn ogen echt extreem onderschat.
Anglo American ligt op dat gebied heel ver voor op zijn concurrenten. En die voorsprong bouwen ze nog steeds uit. Dat heb ik natuurlijk niet zelf verzonnen 😇. Er is een responsible mining index waar bedrijven evidence based worden getoets op deze thema’s. Mocht je het interessant vinden dan kan je hier meer lezen. https://2022.responsibleminingindex.org/en
Ik verwacht dat bedrijven in deze sector, die deze ontwikkeling goed doormaken, in de toekomst een grote moat hebben. Je maakt in deze sector je bedrijf namelijk niet 1,2,3 duurzaam.
Gekocht voor £ 2,62. Ongeveer 4% van mijn portefeuille.
Tot slot
Tot zover de update over mijn woensdagmiddag 😎.
Last but not least… Dit artikel is een kijkje in mijn brein. Ik deel namelijk mijn overwegingen en acties. Het is geen advies of aanbeveling. Maak vooral je eigen afwegingen.
Mijn actuele portefeuille kan je volgen via:
https://beta.portfoliodividendtracker.com/p/JtnSovpfSBJZogE0
Bedankt voor de update. Heel interessant om je beweegredenen te lezen.
Ga zo door. Ik zou graag een keer een uitgewerkte fair value willen zien.
Dit is vooral interessant bij sterk afgestrafte bedrijven.
Bedankt weer voor je update, ik volg ze met interesse en plezier!
Hey Dennis,
Leuk en leerzaam dat je je inzicht geeft in je denkwijze, mijn dank daarvoor. Wat betreft Anglo American. Welke fair value had je daar berekent? Grondstoffen worden steeds gewilder en een duurzame keuze vind ik dubbel interessant. Anglo American lijkt me daarom een bedrijf om in de gaten te houden.