Cijfers BMW, Thor en DocuSign

In deze hectische markt zijn er ook nog kwartaalcijfers. En wat blijkt… de wereld draait nog gewoon door. Afgelopen week waren er cijfers van Thor Industries, BMW en DocuSign. Daar lees je hier vandaag over.

En mocht je het gemist hebben… Over dips, crashes, correcties en bear markets heb ik het vorige week gehad in de podcast van Jong Beleggen. Ook hebben we het in de aflevering over het effect van oorlogen op aandelenmarkten.
https://jongbeleggendepodcast.nl/91-dip-correctie-crash-en-bear-markt

En afgelopen week ging het over het waarderen van snelle groeiers. https://jongbeleggendepodcast.nl/92-waarderen-van-snelle-groeiers

Maar voor nu weer over tot de waan van de week…

Kwartaalcijfers

De effecten van de oorlog in Oekraïne zijn natuurlijk nog niet volledig terug te zien in de cijfers. Maar de stijgende inflatie en de problemen in de productie en distributieketen zijn niet nieuw. Dat is alleen tijdelijk wat uitvergroot door die meneer in Rusland.

Oorlog, inflatie, logistieke problemen… De effecten zijn tijdelijk en voor de korte termijn. Korte termijn is voor mij alles tot 2-3 jaar. Dat lijkt lang, maar de waarde van bedrijven zit echt in de lange termijn en niet in wat er in het hier en nu speelt. Er is altijd wel wat… Over 10 jaar ook.

In de kwartaalcijfers kijk ik dus weer naar hoe het businessmodel in deze tijden functioneert en wat dat betekent voor de lange termijn.

BMW

Voor de prijs van een halve tank benzine heb je inmiddels een heel aandeel BMW. Niet dat je iets aan deze info hebt… Maar ik vind het ene duur en het andere goedkoop.

Dat gezegd hebbende… Laten we naar de cijfers kijken.

Ondanks alle problemen en chiptekorten gaat BMW als een speer. Record verkoopaantallen, omzet en winst. En ook nog eens recorduitgaven voor R&D, 6,3 miljard. Dat gaat bijna volledig in de ontwikkeling zitten van elektrische auto’s. Op dit moment is 13% van de verkopen elektrisch bij BMW, in 2030 moet dat 50% zijn. Dat lijkt allemaal ‘on track’ te zijn en de huidige marges maken het mogelijk om de komende jaren te blijven investeren in de toekomst. Alles ziet er super solide uit en in deze kwartaalupdate worden al mijn aannames weer bevestigd.

In 2021 was er een winst per aandeel van €18,77 en het dividend wordt verhoogd naar €5,40 per aandeel. Dit soort cijfers trek ik niet door voor de komende 10 jaar. Hier en daar krijgen we een recessie en zakt de winst in. Maar met een koers onder de €80 ben ik blij met BMW in mijn portefeuille en staat het op de nominatie om bijgekocht te worden.

Thor Industries

Thor sleept een luxe-probleem met zich mee. Teveel orders. Inmiddels is de backlog opgelopen tot meer dan $17 miljard. Ter vergelijking; de omzet in Q2 was $3,9 miljard. Het is redelijk verklaarbaar dat de backlog zo is opgelopen. De supply-chain issues zorgen voor te weinig aanvoer van materialen en aan de andere kant blijft de vraag naar de producten enorm hoog. Thor moet in een overdrive om de backlog weg te werken. En daar ontstaat ook gelijk het risico…

De brandstofprijzen stijgen, de rentes gaan waarschijnlijk oplopen en de kans op economische achteruitgang is heel reëel. En juist dat zijn de drie grootste factoren die de vraag naar campers verlaagt. En een bedrijf in opschalende productiemodus in deze macro omgeving geeft zorgen voor dit effect:


Een overproductie wanneer de vraag gaat afnemen. Terugschroeven van de productie kan, maar dat is voor zo’n grote organisatie geen draai aan één knop.

Het is heel positief dat Thor precies aan dit onderdeel veel tijd besteed in de communicatie richting aandeelhouders. Ze proberen het voorraad effect te managen zodat er geen overshoot ontstaat. Vooralsnog lijken dit tijdelijke problemen die ongetwijfeld enig effect gaan hebben, maar het doet niks af aan het businessmodel van Thor en de markt waar ze in zitten.

De cijfers? IJzersterk. Thor lijkt af te gaan op een winst per aandeel van >$15. En net als bij BMW gaat dit feest niet de komende 10 jaar duren. Hier en daar zal er terugval zijn in de vraag door economische tegenwind. Maar ook hier geldt… Een koers van <$90 voor één van de sterkste bedrijven uit dit segment met gunstige lange termijn vooruitzichten, staat op de nominatie om bij te kopen.

DocuSign

Gisteravond cijfers en die waren sterk. Alleen de outlook?! Hoe hadden ze dat bedacht? Ook analisten in de earnings call konden er niet echt chocola van maken.

Het was al bekend dat er enige terugval zou zijn post corona. Ook had DocuSign al aangekondigd dat ze eerst de salesteams klaar moesten maken voor de nieuwe wereld post corona. Dus de korte termijn verwachting was al iets gedempt. Allemaal prima, maar toen kwam de outlook. Eerst even voor de context: DocuSign heeft een net retention van 112-119%. Als iedereen bij DocuSign stopt met de verkoop aan nieuwe klanten, dan zorgen de bestaande klanten voor 12-19% groei. En dan nu de outlook… 18% omzetgroei.

Huh?! Wat doen al die sales-mensen dan in 2022? Precies dat vroeg de analist van Morgan Stanley ook. Nou ja, hij verwoordde het iets anders.

“…if net revenue retention stays in the typical 112% to 119% range, it almost feels like there’s limited implied new customer acquisition.”

Het antwoord was dat DocuSign zich richt op nieuwe klanten in aantallen. Want die gaan in potentie meer geld uitgeven in de toekomst. Het is niet persé belangrijk dat die nieuwe klanten direct bijdragen aan meer omzet.

Dat klinkt best logisch en slim. Alleen afgelopen jaren was natuurlijk niet anders. En toen was de omzetgroei >40% per jaar. Dus ik ben niet overtuigd. Ik heb alleen wel één belangrijk aanknopingspunt in de historie van DocuSign. Als ik de laatste 12 kwartalen van DocuSign bekijk dan overtreffen ze alle keren de consensus revenue en de eigen forecast. Ook dit kwartaal deden ze dat. Ze overtreffen tussen de 3% en 7%, met een gemiddelde van 5%. Vrij consistent dus.

Ok, dus het management van DocuSign geef ik het stempel conservatieve voorspellers. Als we de outlook verhogen met 5% dan kan ik er al weer een beetje chocola van maken namelijk. Dan staat er namelijk een omzetstijging van 24% op de rol voor 2022. En dat kan ik wel plaatsen binnen de net retention rate en de beperkte aanvullende groei omdat de salesteams zich gaan aanpassen.

Voor de lange termijn is er vooralsnog niks veranderd voor DocuSign. Maar ik ga de komende kwartalen wel kijken hoe de omzetgroei er uit gaat zien. Ergens richting het eind van dit jaar moeten het herstructureren van de sales inspanningen z’n vruchten gaan afwerpen. We zullen zien…

En tot die tijd ga ik er vanuit dat dit kapot is in de boardroom van DocuSign 😉:

Tot slot

Vragen? Stel ze via Instagram.
https://www.instagram.com/dennisemmelkamp/

Last but not least… Dit artikel is een kijkje in mijn brein. Ik deel namelijk mijn overwegingen en acties. Het is geen advies of aanbeveling. Maak vooral je eigen afwegingen.

Mijn actuele portefeuille kan je volgen via:
https://beta.portfoliodividendtracker.com/p/JtnSovpfSBJZogE0

Tot volgende week!