Zalando is nog steeds goed op weg naar succes. Eergister waren er de Q3 cijfers en die waren netjes. Zalando is gewoon onderweg om te doen wat ze moeten doen om de lange termijn doelen te halen. Dus de koers ging gister 9% omlaag… Huh? Tjah… Even wat dieper graven dus…
Mocht je mijn analyse uit agustus hebben gemist: Analyse Zalando
Laten we kijken naar de belangrijke onderdelen uit die analyse. Hoe staat het er mee? 3 maanden later.
Verdienmodel
Heel belangrijk voor Zalando is het internationale netwerk, de fulfilment centers en het bijbehorende schaalvoordeel.
Zalando heeft uitgebreid in 6 landen. Dat schiet dus wel op. En de marktpenetratie in die nieuwe markten groeit ook nog sneller dan voorheen in nieuwe markten. Zalando wordt daar dus ook steeds beter in. Ze hebben door die uitbreiding wel meer marketingkosten moeten maken. Dat is voor mij gewoon een slimme investering. Veel klanten van Zalando blijven namelijk via Zalando bestellen. Dat is een beetje hetzelfde als het marketingverhaal van Just Eat Takeaway. Als je eenmaal in het ecosysteem bent beland dan blijf je er meestal wel in. Dat blijkt ook uit de data.
Doelstelling 2025
Op naar 20 miljard omzet met een EBIT marge van 6%.
Afgelopen kwartaal waren er veel meer klanten (+30%). Die bestelden ook meer en vaker. De marges zijn wel gezakt tot pre-corona niveau. Maar dat vind ik in deze fase van de ontwikkeling ook niet zo belangrijk.
Verder valt de cashflow mij wat tegen. De verklaring is wel logisch. Het opbouwen van voorraad voor het drukke Q4 seizoen. In Q4 verwacht ik dus dat dit negatieve cashflow effect weer wordt rechtgetrokken.
Aangezien de fulfillment zo belangrijk is, wil je natuurlijk het schaalvoordeel terug zien. Die kosten dalen van 28,2% in 2019, naar 27,1% in 2020 en staat nu in 2021 op 25,3%. Kijk… dat gaat echt de goede kant op. Dit staat allemaal niet in de nieuwsberichten op de diverse sites. Maar het is zo ontzettend belangrijk voor die lange termijn.
Ik zie geen enkele reden waarom het 2025 doel niet gehaald wordt. De outlook 2021 is gewoon bevestigd. Ruim 10 miljard omzet en ca. 450 miljoen EBIT (4,5%).
Fantasie
Zalando ontwikkelt steeds meer op het gebied van circulariteit. Ze zijn een tweede private label gestart dat zich richt op circulaire kleding. Ze zijn een pilot gestart om kleding te repareren. Verder is het initiatief is gestart om tweedehands kleding te verkopen. En tot slot hebben ze geïnvesteerd in een bedrijf dat materialen kan recyclen in textielvezels.
Dat levert allemaal nog niet zoveel op. De ontwikkeling is alleen al vanuit de duurzaamheidsgedachte aan te moedigen. Ik zie nog niet zo snel een groot verdienmodel hierin. Maar fantasie zit er natuurlijk wel in. Dat zit meer in het ecosysteem vergroten en kennis vergaren. En het levert natuurlijk waardevolle (klant)data op.
Bijkopen maar
Gister heb ik Zalando bijgekocht. Zalando was sinds mijn aankoop in augustus op €92 al wat weggezakt. Maar de koersdip gister van 9% na de Q3 cijfers was in mijn ogen overdreven. Op €75,58 heb ik mijn positie vergroot van 2,9% naar 5,1%.
Wil je vragen stellen of meepraten? Dat kan in de community van jongbeleggen, als vriend van de show. Ben je nog geen vriend? Je bent van harte welkom! Je kan je aanmelden via vriend.jongbeleggendepodcast.nl.
Last but not least… Dit artikel is een kijkje in mijn brein. Ik deel namelijk mijn overwegingen en acties. Het is geen advies of aanbeveling. Maak vooral je eigen afwegingen.