Een kartonnen rietje in je milkshake. Houten bestek bij je lunch to-go. Bleeeh… 🥴 Ik kan er ook niet aan wennen. En ik ben niet de enige want ik moet de eerste nog tegenkomen die het een fijner alternatief vindt voor plastic rietjes en bestek. Maar duurzaamheid gaat voorop. Dat maakt mijn kartonnen rietje niet lekker, maar er zijn nou eenmaal grotere belangen op aarde dan mijn smaakbeleving 🤷♂️.
Hoe ik van het rietje in mijn milkshake naar een nieuwe positie in mijn portefeuille kom lees je in dit artikel.
Plastic in het verdomhoekje
Er zit ook een gekke tegenstelling in de papier vs. plastic discussie. Het produceren van plastic is veel milieuvriendelijker dan papier. Het produceren van papier stoot drie keer zoveel CO2 uit en het kost vier keer zoveel energie. En de productie van plastic levert 80% minder afval op dan het produceren van papier.
En als we het dan gebruikt hebben dan gaan we recyclen. Het recyclen van plastic kost slechts 10% van de energie vergeleken met papier. Daar komt nog bij dat niet alle papier gerecycled wordt. Vieze pizzadozen of ander papier en karton met etensresten moeten bij het restafval. En dat gaat rechtstreeks de verbrandingsoven in.
Ondanks al deze duurzaamheidsvoordelen van plastic hangt er altijd een negatief sentiment rond plastic. Behalve bij de rietjes en het wegwerpbestek 😇. En dat komt door één effect… Plastic soep.
Plastic in de natuur is een ramp voor mens, dier en milieu. We verwachten dat er in 2025 meer plastic is dan vis! Veel van die plastic rommel komt van het ‘eenmalig gebruik plastic’. Inderdaad de plastic rietjes en bestekjes. Maar ook plastic tasjes, drinkflesjes, etc. Daarom heeft Europa veel van deze plastic producten vorig jaar verboden. En dat is logisch en een goede zaak.
Uuuh maar Dennis… Je schrijft toch over beleggen? Ja, ja… Daar kom ik zo… Ik ben gewoon een kort verhaal lang aan het maken 😉
Plastic uit het verdomhoekje?
Ondanks de nadelen van plastic in de natuur, neemt het niet weg dat we de materiaalkeuze voor verpakkingen en gebruiksvoorwerpen in de brede context moeten blijven zien. En binnen de hele keten. Daarin is niet het ene materiaal slecht en het andere alleen maar goed. Er zit veel duurzaamheidslogica in het gebruik van plastic. En daarom verwacht ik ook dat plastic nog steeds een mooie toekomst heeft. Wel met de uitdagingen die daarbij horen. We moeten namelijk plastic maken met gerecycled plastic en ook dat plastic weer recyclen. Dat is een enorme uitdaging want we recyclen nog niet een derde van wat we produceren. De rest wordt verbrand (bij het restafval). Als we in dit tempo doorgaan wordt in 2050 slecht iets meer dan de helft gerecycled. En dat is echt veel te weinig. De hoeveelheid geproduceerd plastic gaat namelijk, naar verwachting, verdrievoudigen tot 2050.
De EU heeft in de Green Deal ook veel aandacht voor plastic (de Green Deal kwam ook terug in de podcast aflevering over Alstom). Er komen maatregelen en initiatieven om plastic duurzamer te maken. Plastic-tax, verplicht gebruik van recyclebaar plastic en maatregelen om meer plastic gerecycled te krijgen. Het doel is niet om af te komen van plastic. Hier vind je eventueel meer interessante informatie. Green Deal Monitor
Dus?
We gaan dus de komende jaren meer plastic gebruiken. Plastic heeft in bepaalde gevallen duurzaamheidsvoordelen ten opzichte van alternatieven. Maar als je als plastic fabrikant wil overleven moet je voorlopen op de duurzaamheidsgedachte van deze industrie. Op middellange termijn is er anders geen bestaansrecht meer voor je.
Kijk, dat begint op beleggen te lijken ✅.
Welk aandeel?
De hele materialen- en recycle wereld volgde ik al. Inclusief de plastic tegenstrijdigheid. Als belegger heb ik Veolia al, die zijn al bezig met innovatie op het gebied van afval, schadelijke stoffen en recyclen. Heel veel verder dan dat was ik nog niet gekomen, vooral door gebrek aan interessante ideeën of bedrijven.
Tip van Mees
Tot Mees Bovelander (uit de community van Jong beleggen) een van z’n holdings tipte. De #35 op de lijst van meest verantwoordelijke Amerikaanse bedrijven, op ESG gebied (environmental, social, and corporate governance). Een bedrijf dat in rap tempo het waterverbruik en CO2 uitstoot reduceert, zijn materialen binnenkort voor 100% recyclebaar heeft. Ze zijn onderdeel van de “Alliance to End Plastic Waste” en doen mee in de “Operation Clean Sweep” om plastic uit de natuur te krijgen. Dit bedrijf groeide vanaf 2015 met gemiddeld 19% per jaar. Is de grootste in de markt waardoor het kostenleiderschap heeft.
Berry
Het bedrijf? Berry Global Group. Ze maken plastic verpakkingen en het past in mijn kijk op duurzaamheid. Het is ook erg defensief gebleken. In tijden van crisis blijven de prestaties op orde. Dat is ook niet zo gek, want ook als het crisis is koop je spullen met een verpakking eromheen. Wasmiddel, medicijnen, shampoo, tandpasta, etc.
Competitief voordeel
In eerste instantie lijkt het misschien eenvoudig om in de markt te komen en ook plastic verpakkingen te maken. Maar ik denk niet dat Unilever, Procter & Gamble of Coca Cola diverse nieuwe kleine plasticfabrikanten gaan zoeken. Die willen een grote wereldwijde partner die goedkoop en duurzaam kan produceren. Prijs en schaal betekenen in dit geval een moat. Kleinere fabrikanten worden ook actief overgenomen. Bij die overnames ontstaan aan de lopende band synergievoordelen door het in te bedden in de bestaande efficiënte organisatie.
Prijs en analyse
Dat aandeel zal wel duur zijn zou je denken. Maar het heeft een forward P/E van onder de 10. Daar moet iets aan de hand zijn dacht ik. Dus ik ben het bedrijf gaan analyseren. Mijn conclusie: Goed management met bewezen track record, competitief voordeel en moat zijn aanwezig, gunstige groeivooruitzichten, het is een winnaar van morgen in deze industrie, ze hebben solide marges en een goede bedrijfscultuur (voor een low cost industrial). Na zoeken en graven stond achter al deze onderdelen nog steeds een ✅.
Er is wat mij betreft één bedrijfsrisico. De relatief hoge schuld. Ze hebben de debt to ebitda ratio afgelopen jaar verlaagd van 4,3 naar 3,8. Dit valt binnen hun eigen range van 3,0 – 3,9, maar is desondanks aan de hoge kant. Berry heeft een stabiele business en heeft veel vaste assets. In die situatie in een hogere schuld goed te verantwoorden. Het is wat mijn betreft dus geen risico voor de continuïteit van het bedrijf. Het betekent echter wel dat er op korte termijn een rem zit op kapitaal voor toekomstige overnames en investeringen in groei. Ook geen ramp, maar wel iets om rekening mee te houden. Daarnaast kunnen langdurig oplopende rentes de marges onder druk zetten. Voorlopig is dat nog niet aan de orde omdat veel leningen voorlopig niet aflopen. En recent hebben zij nog kunnen financieren tegen ca. 1,5% rente.
Fair value
$104. En daar is niet zoveel groei voor nodig, zo’n 4%-6% per jaar. De koers is ca. $73. Daarom heb ik op 19 januari een positie in Berry Global Group genomen, voor ca. 5% van mijn portefeuille.
Tot Slot
In mijn vorige artikel De nieuwe hype die later geen hype blijkt te zijn… gaf ik aan op zoek te zijn naar positie #20. Dat is dus voor nu gelukt. Het zoeken naar de hype gaat natuurlijk nog steeds door 😁.
En zonder de tip van Mees Bovelander was het niet gelukt. Sowieso complimenten aan Mees omdat hij zijn ideeën en analyses kan onderbouwen met wetenschap, gedegen onderzoek en theorie. Dat is in tegenstelling tot beleggingswijsheden, adviezen, analyses en meningen uit de losse pols waar het internet tegenwoordig mee vol staat. Vaak door mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben, maar zich wel zo voordoen.
Vragen? Stel ze via Instagram.
https://www.instagram.com/dennisemmelkamp/
Last but not least… Dit artikel is een kijkje in mijn brein. Ik deel namelijk mijn overwegingen en acties. Het is geen advies of aanbeveling. Maak vooral je eigen afwegingen.
Mijn actuele portefeuille kan je volgen via: https://beta.portfoliodividendtracker.com/p/JtnSovpfSBJZogE0
Tot volgende week!