Van deze aandelen verwacht ik het meest in 2022.
- Heidelbergcement
- International Airline Group
- ASR Nederland
Dit zijn niet persé de aandelen die het meest zijn ondergewaardeerd. Pinterest en Just Eat Takeaway doen het wat dat betreft beter. En ook Shell en Zalando zouden dan in aanmerking komen. Maar bij deze bedrijven zitten nogal wat vraagtekens en risico’s die in 2022 waarschijnlijk nog niet gaan oplossen. Shell blijft controversieel en het blijft de vraag of zij goed mee kunnen op de energietransitie. Zalando heeft de grote cash flows in de verre toekomst zitten en daar gaat 2022 niet heel veel verandering in brengen. Ook het negatieve sentiment bij Just Eat en Pinterest zie ik niet zomaar verdwijnen. Die bedrijven hebben een langere periode van positieve bevestiging nodig.
Mijn top 3 bestaat uit aandelen waar de onzekerheid op korte termijn kan verdwijnen. Of waar bevestiging kan komen dat de positieve trend gewoon doorzet. Onder korte termijn versta ik een jaar, 2022 dus.
Voor dit artikel heb ik natuurlijk mijn glazen bol er bij gepakt. En we weten allemaal wat de waarde daarvan is in beleggingsland… Bijna niks. En misschien is het woordje ‘bijna’ al teveel. Maar ik heb nou eenmaal een verwachting en die deel ik graag met je.
Heidelbergcement
In 2022 gaan we meer bouwen en meer materiaal nodig hebben. Ook cement. Ik denk dat de lage waardering van Heidelbergcement wordt veroorzaakt door het inflatierisico en dan met name de stijgende energiekosten. Het bedrijf is hier natuurlijk ook gevoelig voor. Ik verwacht alleen dat Heidelbergcement in staat is om de marges op peil te houden omdat ze de hogere kosten kunnen doorbelasten aan de klant. En dat ze in staat zijn om de kostenbesparingen op te voeren. De laatste resultaten en de investor call bevestigen dit ook heel sterk. Als Heidelbergcement dit ook in de eerste twee kwartalen waar gaat maken, dan verwacht ik dat een passende waardering gaat volgen. De komende jaren is een FCF per aandeel van €8- €9 heel reëel. Een koers van onder de €60 is dat niet. Op langere termijn ben ik positief omdat Heidelbergcement voorloopt op het gebied van duurzaamheid.
In mijn fair value artikelen is Heidelbergcement al een paar keer langsgekomen. Daar lees je meer over hoe ik kijk naar het bedrijf. September, oktober en december.
International Airline Group
Ok….. In 2020 dacht ik dat we aan het eind van het jaar het ergste van Corona wel achter ons zouden hebben gelaten. In 2021 dacht ik dat we er nu ook wel zo’n beetje doorheen zouden zijn. Ik was niet de enige maar we zaten er goed naast in ieder geval. Voor 2022 ben ik niet heel optimistisch als het om Corona gaat. Met de nieuwe Omikron variant zullen we nog wel even zoet zijn en we hebben geen idee wat ons in de rest van 2022 nog te wachten staat.
Maar toch een airline als de topper van 2022… In de tweede helft van 2022 kunnen we toch echt een eind van de ergste Corona maatregelen aan de horizon zien verschijnen. Eind 2022 hebben we dan een situatie waarin we naar 2023 en 2024 gaan kijken met slechts zeer beperkte Corona maatregelen. De beurs loopt altijd voor op de daadwerkelijke economische situatie. En met een zicht op een ‘vrije’ wereld gaan we ook hogere winsten voor airlines inprijzen. Daarmee kan de koers in 2022 zomaar hard oplopen.
In deze verwachting zit natuurlijk veel onzekerheid. Maar ik geloof dat we Corona een keer onder controle gaan krijgen. Het gaat niet om het exacte moment, maar koersen gaan oplopen wanneer we het licht aan het eind van de tunnel zien. Dat punt ligt ver voor de uiteindelijke oplossing van de problemen.
Misschien denk je nog; “Huh een airline? Dat is nooit een goede belegging.” En dat klopt ook meestal. Het zijn veelal bedrijven die zelfs in goede tijden moeilijk winst maken. Om van de incidentele grote verliezen nog maar niet te spreken. Bij International Airlines Group kijk ik daar alleen anders naar. Los van het feit dat zij pre-corona een van de beste marges in de branche hadden, hebben ze ook een unieke concurrentiepositie.
1) Het bedrijf is opgebouwd als een soort platform met bijna alles gecentraliseerd geregeld. Dit platform hebben ze zo ontwikkeld dat ze het zelf omschrijven als een ‘plug & play’ model. Nieuwe airlines kunnen binnen de bestaande structuur opereren, met behoud van eigen identiteit en uniekheid.
2) Ze hebben unieke slots/hubs op de beste luchthavens. Die zijn schaars en blijven waarschijnlijk schaars. Ik geloof ook in de strategie van Ryanair. Niet de beste plekken, maar de goedkoopste. Ik denk dat voor beide strategieën een plek is in de luchtvaartindustrie.
3) De meeste traditionele luchtvaartmaatschappijen hebben van oudsher een extreem dure kostenbasis. Met name personeel. Die airlines hebben de afgelopen jaren daar te weinig aan kunnen doen om concurrerend te zijn. Die bestaan alleen nog door het overheidsinfuus. ICAG heeft een gezonde financiële basis. Zowel qua balans als qua operationele kosten. Het is nog steeds geen Ryanair, maar dat is appels en peren vergelijken.
Als we 1), 2) en 3) combineren verwacht ik de unieke kans die ICAG heeft ten opzichte van concurrenten. De verdere consolidatie in de luchtvaart gaat door omdat het economisch gezien onhoudbaar is geworden. ICAG is dan by far het best gepositioneerd om concurrenten in te lijven en in hun ‘plug & play’ model te stoppen. Andere airlines zitten niet zo in elkaar en moeten grote investeringen doen om de overnames te integreren. Dat geld hebben ze niet.
Wat ik ook zie is dat ICAG regelmatig betrokken is bij innovatie in de luchtvaart. Ik weet niet hoe concreet dat is en in hoeverre ze daar voorop lopen ten opzichte van concurrenten. Maar dat houd ik nog steeds in de gaten. Het niet-duurzaam vliegen zoals vandaag de dag het geval is, gaat ooit voorbij zijn.
ASR Nederland
Een ijzersterke verzekeraar. De resultaten zijn vrij stabiel en de toekomstverwachtingen zijn positief. ASR zet de groei van de winstgevendheid de komende jaren door. Het risico van ASR is relatief laag. De activiteiten zijn redelijk gespreid en de kapitaalbuffers zijn ruimschoots voldoende.
Voor een degelijk en stabiel bedrijf waar groei in zit wordt doorgaans veel betaald op de beurs. Bij ASR is dat niet het geval. De waardering lijkt meer op een hoog risico cyclisch aandeel. Misschien heeft dat nog te maken met het feit dat financials op de beurs na de financiële crisis als hoog risico worden beoordeeld. Voor 2008 hadden veel verzekeraars een K/W van >20 en rond 2000 zelfs een K/W van >40. Wat mij betreft is de wereld sinds de financiële crisis heel erg veranderd. Het risicoprofiel van een verzekeraar zoals ASR is niet meer zoals dat voor de financiële crisis was. Regelgeving en toezicht zijn veel strenger geworden. En als ik kijk hoe ASR invulling geeft aan zijn maatschappelijke rol als verzekeraar, dan is het beeld echt veranderd.
In 2022 gaan we waarschijnlijk nog heel veel ‘swings’ meemaken bij bedrijven en in de economie. Beleggers gaan in die tijden op zoek naar iets meer stabiliteit en veiligheid. Ik zie niet zoveel meer in de weg staan voor ASR om in die categorie te komen.
Tot slot
Hoe 2022 gaat lopen zullen we zien. Mijn verwachtingen hebben voor mezelf ook gewoon een garantie tot de voordeur. In 2022 kan zoveel gebeuren waardoor de realiteit anders wordt. Ik hoop in ieder geval op een mooi 2022 voor ons als beleggers. En wie weet komen mijn verwachtingen voor bovenstaande aandelen uit.
Vragen? Stel ze via Instagram.
https://www.instagram.com/dennisemmelkamp/
Last but not least… Dit artikel is een kijkje in mijn brein. Ik deel namelijk mijn overwegingen en acties. Het is geen advies of aanbeveling. Maak vooral je eigen afwegingen.
Mijn actuele portefeuille kan je volgen via: https://beta.portfoliodividendtracker.com/p/JtnSovpfSBJZogE0
Tot volgende week!