Fair values juni ’23

Eerst even een foto…

Hier zit ik. Nu. As we speak. Tenminste… As I write.

Heerlijk. En ik heb hier ook het ultieme voorbeeld ervaren van Scarcity Marketing.

Grk

Voor de goede orde. Ik zit op Korčula, een eiland in Zuid Kroatië. Daar verbouwen ze Grk druiven, om er vervolgens Grk wijn van te maken. Ja, Grk. Dat is geen spelfout 😉. En dan alleen in een dorpje in het oostelijke deel van het eiland, Lumbarda.

Het bijzondere is dat de druif alleen ‘daar’ goed kan groeien. De combinatie van een zanderige bodem, klimaat en ligging van het dorp maken het uniek. Er is ook maar één plek waar je de wijn kan drinken en dat is hier. Of thuis, als er toevallig een fles in je koffer is gevallen 😇. Er blijft op het eiland in ieder geval geen wijn over om te exporteren.

Nu kost een goed flesje Grk hier € 20. Gewoon rechtstreeks bij de wijnboer vandaan. En is dat het waard? Tjah… Er zijn voor minder geld veel betere wijnen op aarde. Dus wat dat betreft is het antwoord ‘nee’. Maarja… Ik heb nog een ander argument; “ik wil het”. Het is een uniek product met een unieke smaak die je nergens anders kan krijgen. Dat idee en die beleving maakt dat er toch een flesje mee het vliegtuig in gaat.

Scarcity Marketing

Heel verhaal. Waar het op neerkomt, is de kracht van Scarcity Marketing. Booking.com past het op een superirritante manier ook toe. Ze maken een product dat nauwelijks schaars is; hotelovernachtingen, toch gevoelsmatig schaars. “Nog maar 1 kamer beschikbaar en er kijken nu 5 mensen naar deze kamer en het is de afgelopen 24 uur 6 keer geboekt”. Zoiets.

Dat slaat nergens op. En dat weet ik ook. Alleen krijg ik toch altijd een beetje een haast gevoel om te boeken voordat het weg is… 😟. Dat wil ik niet, maar het lukt ze wel. Gewoon een beetje 🙂.

Principles of Persuasion

“Opportunities seem more valuable to us when their availability is limited” Robert Cialdini

Dat brengt me eigenlijk bij een boekentip. Want daar deed het me aan denken. De guru op het gebied van marketing en het overtuigen van mensen is Robert Cialdini. Zijn boek vertelt over de 6 principes van het overtuigen. Hij legt de mechanismen uit waarom mensen overgaan tot kopen.

In het engels: “Influence: The Psychology of Persuasion” of in het nederlands: “Invloed: de zes geheimen van het overtuigen”.

Zijn inzichten zijn een mooie aanvulling wanneer je aandelen analyseert. Dus als je onderwerpen als; Strategie, Moat, Finance, etc. een beetje hebt uitgespeeld… Probeer deze eens 💪. Of lees z’n artikelen en de YouTube filmpjes over zijn principes.

Transacties

Allemaal mooi met die vakantie. Maar het ging om aandelen. Owja. Let’s go.

Ik heb afgelopen periode 1 positie verkocht, 1 bijgekocht en 1 nieuwe positie toegevoegd.

Meta

Volledig verkocht op $ 273,50.

In 2022 heb ik mijn positie in Meta opgebouwd met aankopen op $ 192, $ 163 en mijn grootste transactie op $ 90.

Over Meta heb ik de meeste vragen gekregen in die periode. Toen Meta onderuit ging naar $ 90, moest ik verdedigen dat $ 192 echt een redelijke prijs was. En $ 163 erg goedkoop. En dat $ 90 echt helemaal nergens op sloeg. Ik heb het al vaker gehad over de “ability to look stupid”. Nou, bij deze het voorbeeld van het afgelopen jaar 😂.

Had ik dan niet beter überhaupt kunnen wachten tot Meta op $ 90 stond? Zeker! Alleen die glazen bol van mij werkt gewoon niet zo goed 🤷🏻‍♂️.

In Fair values mei ’23 had ik al aangekondigd dat Meta wellicht verkocht ging worden, bij deze is het dan zover.

Zalando

Bijgekocht op € 25 en mijn positie vergroot van ca. 3,2% naar ca. 5%.

Bij Zalando is er een parallel met Meta. Ik denk namelijk dat het veel meer waard is dan de koers. Het lijkt soms zo onrealistisch dat een aandeel 200-300% kan stijgen in relatief korte tijd. Maar het gebeurt toch echt regelmatig. Het is geen voorspelling voor de koers van Zalando en ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben. Toch denk ik dat geduld gaan lonen bij Zalando.

Tot die tijd test ik mijn ‘ability to look stupid’ gewoon verder. Wie weet staat de koers volgend jaar op de fair value van € 74.

Bayer

Nieuwe positie. Gekocht voor € 51,79 en ca. 4% van mijn portefeuille.

Round up! en nog eens Round up! Dat was Bayer de afgelopen jaren. Het lijkt erop dat Bayer het redelijk onder controle heeft en dat de pijn inmiddels is geweest en/of is voorzien.

Naast Round up! is Bayer een extreem sterk bedrijf dat vooral voorop loopt op allerlei agriculture onderwerpen. Van het verbeteren van de grondkwaliteit zodat gewassen beter groeien, tot het ontwikkelen van gewassen die minder land, energie en water nodig hebben. In de ontwikkeling van nieuwe producten van Bayer komen alle grote wereldwijde thema’s op het gebied van duurzaamheid en voedsel samen. Van alle bedrijven die in deze hoek opereren denk ik dat Bayer verreweg het best gepositioneerd is. Vooral omdat de R&D allocatie voor het grootste deel die kant op gaat. Veel meer dan de concurrentie.

Dus Bayer gaat de komende maanden vaker langskomen in mijn updates. Voor nu heb ik een fair value vastgesteld van € 73.

Fair values

En het lijstje…

Tot slot

Dan ga ik in de tussentijd even verder op onze reis door Zuid Kroatië ☀️🥂.

Tot snel! 🫶🏻

Last but not least… Dit artikel is een kijkje in mijn brein. Ik deel namelijk mijn overwegingen en acties. Het is geen advies of aanbeveling. Maak vooral je eigen afwegingen.

Mijn actuele portefeuille kan je volgen via: https://beta.portfoliodividendtracker.com/p/JtnSovpfSBJZogE0

Een gedachte over “Fair values juni ’23

  1. Hey Dennis!

    Weer een mooie update en ik kan me nog steeds goed vinden in je waardes en ideeën.
    Zelf zit ik op het moment in dubio over Alphabet. Ik zie dat je deze aanhoudt terwijl deze wel boven jouw fair value stijgt, waarom heb je deze positie nog niet (deels) gesloten?
    Zelf ben ik van plan deze week deze positie deels of geheel te sluiten, voor nu.

    Groet en dankjewel voor de update.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *